preloader
We Brand Creative is nu Qore Digital. Binnenkort volgt onze nieuwe website op www.qore.digital.
Blog - Vermijd deze conversie killers

Vermijd deze conversie killers in je webshop

Webshops: Ze zijn er in alle soorten en maten. Door de razendsnelle online ontwikkelingen verschuift de aankoop van producten steeds meer naar webwinkels. Grote jongens als Zalando, Bol.com en Wehkamp verwerken dagelijks tienduizenden orders vanuit heel Nederland. Het behalen van een optimale conversie binnen een webshop is een tijdsintensief proces en vergt veel onderzoek. Toch zijn er een vijftal conversie killers die gemakkelijk te vermijden zijn en de conversie van je webshop ten goede komen. Ik heb ze op een rijtje gezet voor je.

Conversie killer 1: Verplichte klantaccounts

Je kent het ongetwijfeld: Je kiest binnen een webshop het product waar je naar zocht en gaat vanuit de winkelwagen naar het afrekenproces. Stop! Je kunt nog niet afrekenen, je dient eerst een account op de webshop aan te maken alvorens je de bestelling kunt bevestigen. Uit een recente studie van E-Consultancy blijkt dat deze verplichte accountcreatie ervoor zorgt dat 25% (!) van de potentiële klanten afhaken. Een enorm groot percentage. Door deze overbodige stap verlies je – kort door de bocht – een kwart van de omzet.

Wil je toch meer informatie over je klanten inzamelen? Dan is een Facebook Login functionaliteit een prima oplossing. 70% van de Facebook gebruikers erkent dat hij/zij graag een Facebook account gebruikt als universele toegangspoort tot andere applicaties en platformen.

Conversie killer 2: Een slechte zoekfunctionaliteit

Consumenten zoeken graag op webshops. Ze vinden hierdoor sneller het product dat ze willen kopen en dat vergroot de kans op aankoop. Indien je webshop geen zoekfunctionaliteit kent, zullen deze ‘zoekers’ al snel afhaken op je webshop. Bij de concurrent, een soortgelijke webshop, kunnen zij namelijk wel gericht op zoek naar het product. Zet je zoekfunctie daarom op een prominente plek binnen de webshop, een plek waar het altijd goed zichtbaar is.

Ga nog een stap verder door een zoekformulier aan te bieden met ‘auto-aanvullen’. Op basis van de door de consument ingegeven letters doorzoekt de zoekfunctie het assortiment van de winkel en toont relevante producten waar de consument hoogstwaarschijnlijk naar op zoek is.

Conversie killer 3: Beperkte informatie

Wat ik persoonlijk nog steeds prettig vind aan winkels is dat je het product goed kunt bekijken. Heb je er een specifieke vraag over? Dan kun je altijd het personeel van de winkel om een antwoord vragen. De extra moeilijkheidsgraad bij een webshop schuilt hem dan ook in dit gegeven. Het is van essentieel belang dat er gedetailleerde productinformatie beschikbaar is om de consument uiteindelijk aan te zetten tot een koop.

Conversie killer 4: Weinig of kleine afbeeldingen

Beelden zeggen meer dan woorden. Dit is ook van toepassing op online winkelen. Indien een consument online winkelt wil hij of zij zeker weten dat het artikel ook het juiste artikel is. Het is dus van groot belang dat de consument het product tot in detail kan bekijken.

Maak gebruik van grote afbeeldingen op overzichtspagina’s van producten, en bied de consument door middel van detailfoto’s de mogelijkheid het product vanuit alle hoeken te bekijken.

Conversie killer 5: Gebrek aan essentiële informatie

Online winkelen (kopen op afstand) is een vertrouwenskwestie. Het gros van de consumenten wordt daarom graag, voorafgaand aan de koop, geïnformeerd over belangrijk zaken omtrent de service van de verkopende partij.

Het duidelijk vermelden van retourinformatie, verzendkosten en klantenservice zijn belangrijk om het vertrouwen van de consument te winnen. Duidelijke vermelding van de contactgegevens van de verkopende partij mogen hier dan ook niet ontbreken.

Kortom, er is werk aan de winkel. Ik hoop van harte dat deze blog waardevolle input biedt voor jouw organisatie en dat het de verkoopresultaten ten goede komt. Wil je dat wij deze conversie killers in je webshop elimineren? Bel ons op 0229 – 220 000 of stuur een e-mail naar hello@webrandcreative.nl. We helpen je graag verder!

Reacties zijn gesloten.