Laat Google Jobs in jouw voordeel werken
Google Jobs of, zoals de officiële titel luidt, ‘Google for Jobs’ is een vacatureplatform van Google dat sinds 2020 in Nederland gebruikt kan worden. Je leest hier hoe Google Jobs precies werkt, hoe je Google Jobs proof vacatureteksten schrijft en vooral hoe je deze feature in jouw voordeel laat werken.
Wat is Google Jobs en hoe werkt het?
Google Jobs is een databank binnen Google voor alle vacatures die online staan. Deze databank heeft een eigen tabblad én een eigen widget binnen Google, net zoals Google Shopping.
De Google bots crawlen alle webpagina’s en verzamelen op die manier de vacatures voor Google Jobs. Het enige wat je hier zelf voor hoeft te doen, is zorgen dat je vacature op de juiste manier in elkaar steekt. Je leest hieronder waar een vacature voor Google Jobs precies aan moet voldoen om netjes geïndexeerd te kunnen worden.
Wat zijn de voordelen van Google Jobs?
Eén van de voordelen aan Google Jobs is dat het in principe gratis is. Je plaatst de vacature namelijk op je eigen website, waardoor je alleen kosten maakt als je de vacaturetekst laat schrijven en het daadwerkelijk online zetten van de vacature uitbesteedt. Verder zijn er geen vaste kosten, in tegenstelling tot de meeste online jobboards en vacaturebanken – zoals Indeed, Monsterboard en Nationale Vacaturebank.
De vacatures van Google Jobs worden bovenaan de zoekresultaten getoond in een uitgelicht kader. Corporate websites krijgen binnen deze resultaten voorrang op de jobboards en de focus ligt op de kwaliteit van de vacature; ieder bedrijf maakt dus evenveel kans om goed te scoren binnen de vacature sectie. Google Jobs realiseert voor jou als ondernemer of organisatie een toegankelijke manier om kosteloos vacatures onder de aandacht te brengen en wij helpen je hier graag bij.
Google Jobs biedt werkzoekenden bovendien de mogelijkheid om vacatures te vinden die aansluiten op hun zoekgedrag, locatie en demografische kenmerken. Daarnaast kunnen werkzoekenden zelf meerdere filters toepassen in hun online zoektocht naar de geschikte vacature. Zo kan er onder andere gefilterd worden op branche en type dienstverband.
Welke eisen stelt Google Jobs aan een vacature?
SEO en structured data spelen de hoofdrollen binnen Google Jobs. Dit maakt het belangrijk dat de content marketeer en developer samenwerken, zodat jouw vacature aan alle eisen voor Google for Jobs voldoet.
Google Jobs proof vacaturetekst
Om je vacaturetekst Google Jobs proof te maken, moet de vacature specifieke onderdelen bevatten. Het is daarnaast belangrijk om tijdens het schrijven van de vacaturetekst aandacht te besteden aan SEO – zoekmachine optimalisatie. Ga hiervoor aan de slag met zoekwoordenonderzoek of raadpleeg de Google Trends data voor populaire zoektermen waar veel op gezocht wordt binnen de zoekmachine.
Dit zijn de onderdelen die een Google Jobs proof vacaturetekst moet bevatten om aan de eisen van Google te voldoen:
- Publicatiedatum: Dit is de datum waarop de vacature geplaatst is.
- Sluitingsdatum: Geef aan tot wanneer er gesolliciteerd kan worden en zorg dat je de vacature daarna ook daadwerkelijk verwijdert – anders kan Google hier consequenties aan verbinden die invloed hebben op je rankings.
- Organisatie: Het gaat hier om de exacte naam van de organisatie. In ons geval is dit dus ‘We Brand Creative’ en geen ‘We Brand’, ‘WBRND’ of ‘WBC’.
- Locatie: Op welke locatie komt de sollicitant te werken? Verwerk hierin zo gedetailleerd mogelijk de straatnaam, het huisnummer en de postcode.
- Functietitel: Kies voor een concrete titel die ook daadwerkelijk iets zegt over de functie. Laat overbodige bijvoeglijke naamwoorden achterwege en kies voor kort, maar krachtig. Je kunt hier direct je zoekwoordenonderzoek en Google Trends data op loslaten om in te spelen op het zoekgedrag van je sollicitanten.
- Functie omschrijving: Wat houdt de functie in? Verwerk hierin onder andere de bijbehorende verantwoordelijkheden en de gevraagde kwalificaties, ervaring en opleiding. Ook hier kun je de belangrijke kernwoorden uit je zoekwoordenonderzoek en Google Trends data in verwerken. Denk daarnaast aan de synoniemen van deze kernwoorden.
- Dienstverband: Is het een fulltime of parttime functie en om hoeveel uur gaat het precies? Ben je op zoek naar een vaste aanvulling binnen het team, of gaat het om een tijdelijke functie?
- Salaris: Draai er niet omheen, Google hoort graag van je wat het exacte salaris is dat bij deze vacature hoort. En de sollicitant ook ;)
- Optioneel – Thuiswerken: Bied je ook de mogelijkheid om vanuit huis te werken? Of ben je op zoek naar iemand die volledig thuiswerkt? Neem dit dan ook mee in de vacaturetekst door aan te geven wat de vereiste geografische kenmerken zijn om voor deze functie in aanmerking te komen.
Ben je nog niet volledig thuis in SEO? Ons team staat voor je klaar om een uitgebreid zoekwoordenonderzoek uit te voeren dat je als basis kunt gebruiken voor je vacatureteksten. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden om dit door ons te laten verzorgen.
Structured data
Om een vacature goed te laten ranken binnen de Google Jobs feature is het naast het inspelen op SEO van belang dat de structured data implementatie correct verzorgd wordt. De werkwijze rondom structured data houdt kort gezegd in dat je digitale labels selecteert waarmee je de tekst begrijpelijker, en dus toegankelijker, maakt voor Google. Deze labels worden in de code verwerkt en zijn hierdoor niet zichtbaar voor je bezoekers. Je laat hiermee bijvoorbeeld zien welke tekst Google kan gebruiken om de functietitel of het dienstverband te tonen.
Tip! Google Search Console
In Google Search Console heb je tegenwoordig ook een tabblad met de titel ‘Vacatures’. In deze sectie zie je de status en prestaties van je eigen vacatures terug, zodat je op basis daarvan je vacatures kunt optimaliseren. Als je jouw website dus nog niet gekoppeld hebt aan Google Search Console, is dit toch écht het moment om daarmee aan de slag te gaan. Onze specialisten helpen je hier graag bij!
Zijn er nog extra aandachtspunten?
Naast de zoekmachine optimalisatie en structured data implementatie zijn er diverse aandachtspunten om rekening mee te houden in de ontwikkeling van je Google Jobs proof vacature.
Eén vacature per pagina
Om je vacatures optimaal te laten indexeren door Google Jobs, gebruik je per vacature een eigen pagina. Maak dus geen lange pagina met daarop alle vacatureteksten onder elkaar, maar geef iedere vacature een eigen plaats binnen je website. Zo kun je de vacatures per stuk nauwkeurig optimaliseren en zorg je ervoor dat ze naadloos aansluiten op de sollicitant die je voor deze specifieke vacature voor ogen hebt. Een ander voordeel van losse vacaturepagina’s is dat je de prestaties van je vacature op deze manier volledig meetbaar kunt maken.
Sterke vacatureteksten
Hierboven las je aan welke eisen de inhoud van een vacaturetekst moet voldoen om geïndexeerd te kunnen worden door Google Jobs. Naast de inhoud van de tekst zijn er twee belangrijke factoren om voor ogen te houden tijdens het schrijven van de vacaturetekst. Zorg allereerst voor een pakkend intro waarmee je direct de aandacht van de lezer hebt. Maak het intro zo uitnodigend dat je potentiële sollicitant met plezier doorleest.
De tweede factor om rekening mee te houden, is namelijk de leestijd – dit geeft aan hoeveel tijd de bezoeker op je website doorbrengt. Een bezoeker die direct afhaakt, verhoogt je bouncerate. Een bezoeker die daarentegen de tijd neemt om aandachtig je vacature door te lezen, laat juist aan Google zien dat je content interessant is én daarmee de moeite waard om hoger te ranken.
Maak je vacatureteksten bijvoorbeeld makkelijk scanbaar door tussenkoppen, witregels en opsommingen te gebruiken. Streef daarnaast naar een vacaturetekst van ongeveer 400 à 500 woorden.
Persoonlijke invalshoek
Neem in je vacature ook een persoonlijke invalshoek mee waarmee je jezelf als ondernemer, marketeer of recruiter identificeert. Schrijf dus niet alleen vanuit de organisatie, maar kies voor een persoonlijke aanpak. Het solliciteert altijd makkelijker als je weet tegen wie je praat en met wie je contact hebt. Op deze manier verlaag je dus de eventuele drempel om te solliciteren, waardoor je nog meer kans maakt op een sollicitatie van de perfecte sollicitant voor deze functie.
Call to action
Je hebt je bezoeker, en potentiële sollicitant, enthousiast gemaakt met je vacature. En nu? Zorg voor een duidelijke call to action met de mogelijkheid om direct te solliciteren. Google beoordeelt een vacature namelijk ook op de doorklikratio (CTR) binnen een vacature. Als jij ervoor zorgt dat jouw bezoekers doorklikken naar het sollicitatieformulier of het e-mailadres waarop ze kunnen solliciteren, heeft dit positieve invloed op je doorklikratio.
Ben jij klaar voor Google Jobs?
Voldoen jouw website en vacatures al aan alle eisen voor Google Jobs? Mijn collega’s en ik gaan graag met je om tafel om samen de mogelijkheden te bespreken. Met een concreet plan van aanpak tillen we jouw vacatures naar een hoger niveau.
Reacties zijn gesloten.