preloader
Blog - Google Mijn Bedrijf

Lokale vindbaarheid via Google Mijn Bedrijf

11 juni 2014 lanceerde Google een nieuw initiatief: Google Mijn Bedrijf. Deze samensmelting van Google+ en Google+ Pagina’s biedt ondernemers de kans hun lokale vindbaarheid te vergroten door middel van een zakelijke pagina, die via een overzichtelijk dashboard wordt beheerd. Voor MKB Nederland een welkome toevoeging op het gebruik van social media netwerken om de online (lokale) vindbaarheid te vergroten. Wij hebben ons verdiept in dit nieuwe gratis (!) Google product, en onze bevindingen op een rijtje gezet.

Eerste indruk

Op het eerste gezicht heeft de bedrijfspagina erg veel weg van de vernieuwde Facebook bedrijfspagina. Met name het kader met daarin de algemene bedrijfsgegevens (zoals e-mailadres, website en korte omschrijving) lijkt op de zakelijke variant van Facebook. Daarnaast is de korte virtuele tour door de pagina iets wat wij eerder hebben gezien. Uiteraard kan er ook een omslagfoto worden geüpload bij de pagina, de enige manier waarop de bedrijfspagina kan worden ‘gestijld’ in de huisstijl van het betreffende bedrijf.

Toch zijn er enkele functionaliteiten die ik nog niet eerder heb gezien en die de pagina eigenaar de kans geven de bezoeker/volger een ‘kijkje in de keuken’ te geven bij het bedrijf. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om video’s of foto’s te uploaden op de pagina, waardoor de bezoeker een beeld krijgt van het bedrijf.

Klinkt leuk, maar is dit alles?

Gelukkig niet. Bij Google is er goed nagedacht over dit product. Alle belangrijke aspecten voor jou als eigenaar van de pagina zijn in Mijn Bedrijf meegenomen, waaronder waardevolle insights over bezoekers en de mogelijkheid voor bezoekers om reviews te schrijven over het bedrijf. Deze reviews komen, logischerwijs, terug in de zoekmachine resultaten van Google. Een kans voor ondernemers om, op basis van ervaringen van klanten, goed voor de dag te komen.

Google heeft Mijn Bedrijf aangevuld met een iOS en Android applicatie waarmee pagina beheerders hun pagina ook onderweg kunnen bijhouden. Het plaatsen van status updates en nieuwtjes is een fluitje van een cent door middel van deze apps.

De snelle facts op een rij: Wat heeft Google Mijn Bedrijf te bieden?

  • Een overzichtelijke bedrijfspagina, zonder advertenties in beeld. (Maar voor hoelang nog?)
  • De mogelijkheid om bezoekers een kijkje in de keuken te geven.
  • Een gebruiksvriendelijke functie om consumenten/klanten reviews te laten schrijven.
  • Mijn Bedrijf Insights: Inzicht in weergaven en kliks, interacties met de pagina en de bijbehorende berichten en inzicht in wie de pagina volgen.
  • Op de pagina toont Google snelkoppelingen naar je Google Analytics account, waardoor je vanuit Mijn Bedrijf ook direct je websitestatistieken kunt bekijken. Twee vliegen in één klap.
  • Uiteraard promoot Google ook een ander eigen product: Via een tweede snelkoppeling kun je direct aan de slag met Google Adwords Express om een betaalde online marketing campagne te starten.

Kortom…

Ik hoor het je denken: “Het zoveelste sociale netwerk waar ik aan mee moet doen”. En dat snap ik. Je moet natuurlijk niks, maar ik raad het je wel aan. Google is tenslotte de organisatie die in onze online wereld de meest invloedrijke partij is. Als je gebruikmaakt van dit product zal dit ongetwijfeld een positieve invloed hebben op je (lokale) vindbaarheid in de zoekmachine. Door het gebruik van de pagina weet Google wat je bedrijf doet, waar het gevestigd is en wie je pagina volgen. Met deze waardevolle informatie kan het je bedrijf op de juiste momenten in de resultaten naar voren laten komen.

Vragen?

Wellicht heb je naar aanleiding van deze blog een brandende vraag of opmerking. Bel ons dan op 0229 – 220 000 of stuur een e-mail naar hello@webrandcreative.nl.

Tot een volgende blog!

Reageren op dit bericht