preloader
20200930 Blogs - Performance - Foto 2a

Web Vitals – Ben jij er klaar voor?

Inmiddels weten we dat Google er regelmatig voor zorgt dat we niet stil hoeven te zitten. Zo staat er voor 2021 weer een nieuwe core update gepland voor Google’s algoritme: de Web Vitals update. In deze grote update ligt de focus op de eindgebruiker van Google: jouw bezoeker. Je leest hier hoe je jouw site of shop klaarstoomt voor de Web Vitals update in mei. 

Google’s algoritme

Voordat ik op de inhoud van de Web Vitals update in ga, neem ik kort het algoritme van Google met je door. Een algoritme is een rekenschema en in Google’s geval is dit het rekenschema waarmee de volgorde van de zoekmachine resultaten (SERP’s) bepaald wordt. Het algoritme van Google bestaat uit 200+ factoren en de precieze factoren zijn één van ‘s werelds best bewaarde geheimen. Wat ik hier wel met zekerheid over kan zeggen, is dat de strekking van het algoritme aansluit op de missie van Google: 

“Alle informatie ter wereld organiseren en
universeel toegankelijk en bruikbaar maken.”
Missie Google

Het draait dus boven alles om een gebruiksvriendelijke omgeving voor de Google gebruikers. Om die gebruiksvriendelijkheid te waarborgen, wordt het algoritme van Google regelmatig aangepast. Gemiddeld worden er ongeveer acht kleine aanpassingen, of tweaks, per dag doorgevoerd. 

Web Vitals core update

De Web Vitals core update is een ander verhaal. Core updates zijn de grote jongens onder de algoritme updates en komen veel minder vaak voor. De afgelopen jaren lag dit gemiddelde op drie tot vijf core updates per jaar. Je kunt je voorstellen dat zo’n core update dus veel meer impact heeft op de rankings dan een kleine update. 

Met de Web Vitals core update wordt het belang van de gebruiksvriendelijkheid binnen de zoekmachine groter dan ooit. In de SERP’s wordt de focus verlegd naar de sites die geliefd zijn bij de bezoekers – en niet de grote merken die door hun naamsbekendheid en grote budgetten de zoekresultaten domineren. De gebruikerservaring komt voorop te staan en dat betekent dat er voor veel websites en webshops werk aan de winkel is. 

Er zijn drie ranking factoren die een grote rol spelen in de Web Vitals core update: de LCP, FID en CLS. Deze termen licht ik hieronder aan je toe. 

LCP = Largest Contentful Paint

De allereerste van de drie belangrijke ranking factoren is de LCP: de Largest Contentful Paint. Bij deze ranking factor draait het om de laadsnelheid van een pagina. En dan met name om de tijd voor het laden van de grootste content van de pagina. 

Web Vitals - Example LCP
Voorbeeld van de Largest Contentful Paint

Een voorbeeld van ‘de grootste content van de pagina’ is de productfoto op de productdetailpagina in een webshop. Of de header afbeelding van een blog. Het gaat hier dus niét om het laden van de volledige pagina, maar puur om het laden van het grootste onderdeel van de pagina. 

Web Vitals - LCP score
Richtlijnen voor de Largest Contentful Paint

Als de LCP binnen 0 – 2,5 seconden geladen is, scoor je goed. Met een score tussen de 2,5 en 4,0 seconden ligt er ruimte voor verbetering en alles boven de 4,0 seconden wordt als slecht bestempeld – en heeft dus zéker verbetering nodig. Des te sneller je pagina laadt, des te gebruiksvriendelijker deze is voor je bezoekers.

FID = First Input Delay

De afkorting FID staat voor First Input Delay: de vertraging tussen de eerste interactie van de bezoeker en de uiteindelijke reactie vanuit de website of webshop. De FID-score geeft aan hoe lang een bezoeker moet wachten tot de site reageert op een verzoek, zoals het klikken op een tekstlink of een button klik.

Web Vitals - Example FID
Voorbeeld van de First Input Delay

In een snelle, goed functionerende en gebruiksvriendelijke site of shop is de FID praktisch onzichtbaar. Met een FID van minder dan 100 milliseconden scoor je goed. Ligt de FID tussen de 100 en 300 milliseconden? Dan is je score middelmatig en klaar voor optimalisatie. Als het langer dan 300 milliseconden duurt voordat je site of shop reageert, is er definitief werk aan de winkel.

Web Vitals - FID score
Richtlijnen voor de First Input Delay

CLS = Cumulative Layout Shift

Tot slot is er de CLS: de Cumulative Layout Shift. Dit is letterlijk de som van de verschuiving die plaatsvindt tijdens het laden. Voor deze ranking factor wordt er gemeten hoeveel ruimte die verschuiving precies in beslag neemt ten opzichte van het volledige eerste scherm. 

De CLS draait om de visuele stabiliteit van een site of shop. Stel dat je een website bezoekt en in het eerste laadscherm direct een button te zien krijgt waar je op wilt klikken. Je klikt de button aan, maar ondertussen laadt de website verder en heeft de button opeens een heel andere positie. Dát is de verschuiving waar het bij deze ranking factor om draait. 

Voorbeeld van de Cumulative Layout Shift

Doordat de CLS cumulatief is, wordt de button uit het voorbeeld hierboven op basis van een vaste formule gemeten.

CLS = Grootte van de verschuiving x Impact van de verschuiving

Web Vitals - CLS formula
Berekening achter de Cumulative Layout Shift

Je wilt voorkomen dat bezoekers met grote verschuivingen te maken krijgen, zoals verschuivingen die ervoor zorgen dat ze misschien zelfs op een verkeerde button of call to action klikken. Het is daarom zaak om ervoor te zorgen dat de CLS zo laag mogelijk ligt. Streef naar een CLS score van minder dan 0,1. Tussen de 0,1 en 0,25 is het advies om de score te optimaliseren en met een score van meer dan 0,25 wordt je site als niet-gebruiksvriendelijkheid bestempeld. Reden genoeg om actie te ondernemen. 

Web Vitals - CLS score
Richtlijnen voor de Cumulative Layout Shift

Web Vitals richtlijnen 

Google heeft de richtlijnen voor de Web Vitals Core update ook naar buiten gebracht. Deze richtlijnen geven aan hoe de LCP, FID en CLS scores beoordeeld worden. Ik heb ze hierboven al kort besproken en in de infographic hieronder zie je ze alle drie naast elkaar. 

Web Vitals - Score overview
De Web Vitals richtlijnen op een rij

Voor het testen van je eigen site of shop is het belangrijk om te beseffen dat de LCP, FID en CLS alle drie worden gebruikt om de score te bepalen. Zoals het er nu uitziet is de laagste score hierin bepalend, dus met alleen een goede visuele stabiliteit ben je er nog niet. Zeker niet als de laadsnelheid te wensen overlaat. Het is dus zaak om op ieder vlak van deze drie ranking factoren optimalisaties door te voeren. 

Zo meet je jouw Web Vitals score

Sinds een paar maanden heeft Google haar eigen web developer tools uitgerust met extra functionaliteiten. Met deze extra functionaliteiten kun je in kaart brengen of jouw site of shop klaar is voor de nieuwe Web Vitals core update. Ik licht er hieronder een paar voor je uit.

Google Search Console

Als je wilt testen in hoeverre je klaar bent voor de Web Vitals update is Google Search Console de eerste stap. Zorg dat je site of shop gekoppeld is aan Search Console en ga vervolgens naar het tabblad met de titel ‘Site-vitaliteit’. Hier zie je in één oogopslag hoe je site of shop presteert op mobiel en desktop. Op deze manier krijg je direct inzicht in je volledige site of shop. 

Per apparaattype open je vervolgens het uitgebreide rapport om te achterhalen welke issues zich voordoen en welke verbeterpunten van toepassing zijn. Deze informatie is overzichtelijk gebundeld per issue/verbeterpunt met daarachter het aantal url’s waarvoor dit van toepassing is. 

Tip! Heb je een verbetering doorgevoerd in je site of shop? Ga dan naar het issue/verbeterpunt in Search Console en klik op de optie ‘Valideer’. Google houdt de url dan 28 dagen in de gaten om te monitoren of de pagina daadwerkelijk verbeterd is en past op basis daarvan de score aan. 

Google PageSpeed Insights 

Google PageSpeed Insights behoort ook tot de tools die je kunt inzetten tijdens je Web Vitals voorbereidingen. Zodra je in Google Search Console de issues en/of verbeterpunten in kaart hebt gebracht, gebruik je PageSpeed Insights (PSI) om de specifieke actiepunten verder te onderzoeken. Voer hier de losse url in om een uitgebreid rapport te ontvangen met daarin de Largest Contentful Paint (LCP), First Input Delay (FID) en Cumulative Layout Shift (CLS) data, grafieken van het laadproces en tips voor de verbetering van de pagina.  

De data uit Google PageSpeed Insights komt onder andere voort uit Lighthouse en Chrome UX Report (CrUX), twee andere web developer tools van Google. Je kunt deze tools ook los raadplegen. 

Google Web Vitals update in de praktijk

En nu? Wat doe je na het analyseren van de data?

Het antwoord simpel. Nu is het tijd om aan de slag te gaan met de actiepunten en tips die in Google Search Console en Google PageSpeed Insights aan het licht zijn gebracht. Grote kans dat performance optimalisatie na deze analyse bovenaan je to-do-list staat, gevolgd door het verhelpen van 404-errors. 

We hebben een uitgebreid Web Vitals voorbereidingspakket samengesteld, bestaande uit een Web Vitals analyse, performance optimalisatie en hulp bij het verhelpen van 404-errors. Vraag direct een offerte aan.

Verder testen

Na het doorvoeren van de eerste verbeteringen ligt er meer ruimte om je site of shop te testen op gebruiksvriendelijkheid. Op basis van heatmaps en screenrecordings kun je bijvoorbeeld nauwgezet in kaart brengen hoe je website gebruikt wordt. Kijk hier kritisch naar om te bepalen of de route door je site of shop logisch is en werkt zoals jij het vooraf in gedachten had. 

Het is ook goed om te kijken of je bezoekers op de juiste pagina uitstappen. De funnels in Google Analytics komen goed van pas om de route van je bezoekers vast te leggen. In combinatie met de uitstappagina’s en bounce rate in Analytics krijg je duidelijk inzicht in de manier waarop je site of shop gebruikt wordt, zodat je efficiënte verbeteringen kunt doorvoeren.

Werk je veel met formulieren? Kijk dan ook naar de mogelijkheid voor Form Field Tracking. Met Form Field Tracking zie je precies waar in het formulier je bezoeker afhaakt en besluit het formulier niet verder in te vullen. Op basis van die data kun je besluiten om je formulierteksten aan te passen, een verandering door te voeren in het aantal velden of de structuur van je formulier te veranderen.  

In ‘t kort

Met de komst van de Web Vitals update wordt de gebruiksvriendelijkheid voor de Google gebruikers dus nog groter. De beste resultaten bovenaan – en niet perse de merken met de grootste naamsbekendheid. Blijf dus waardevolle content schrijven die Google kan indexeren en optimaliseer daarnaast de performance en het design van je website of webshop. Zo vergroot je de hoeveelheid organisch verkeer uit de zoekmachine én doe je de bezoekers een plezier. 

Als je hulp nodig hebt, sta ik via sarah@webrandcreative.nl klaar voor al je Web Vitals vragen. Tot snel!

Reageren op dit bericht