preloader
We Brand Creative is nu Qore Digital. Binnenkort volgt onze nieuwe website op www.qore.digital.
Blog - Facebook Local Awareness ads

Facebook Local Awareness ads: Kans voor lokale bedrijven

Onlangs kondigde Facebook het nieuwe advertentieprogramma ‘Local Awareness Ads’ aan. Zoals de termen ‘local’ en ‘awareness’ wellicht al doen vermoeden, is dit nieuwe programma gericht op lokale bedrijven. Door middel van radius targeting kunnen zij potentiële klanten uit de nabije omgeving tegen relatief lage kosten benaderen. Met name voor de retail en horeca liggen er veel kansen in deze nieuwe advertentievorm. Ik heb mijn bevindingen voor je op een rijtje gezet.

Wat houdt het precies in?

De advertenties binnen Local Awareness richten zicht op een bepaalde locatie en gaan de concurrentie aan met de regionale printmedia. Het lijkt een uitstekend alternatief voor dit traditionele, niet-meetbare, medium. Facebook heeft het programma ontwikkeld op basis van de gedachte dat de meeste potentiële klanten van een lokaal bedrijf zich in de nabije omgeving van datzelfde bedrijf bevinden. Waar er jarenlang geen alternatief leek te zijn voor de lokale printmedia, lijkt Facebook hier met Local Awareness Ads een online substituut voor ontwikkeld te hebben. Het biedt lokale ondernemers, in het bijzonder horeca en retail, de mogelijkheid om een online kanaal in te zetten om het aantal offline verkopen te verhogen.

Location based targeting

Als ondernemer stel je bij het aanmaken van Facebook Local Awareness ads een radius in waarbinnen de advertentie moet worden getoond. Dit houdt in dat alle Facebook gebruikers die zich binnen deze radius bevinden, gebruikmaken van locatie tracking én binnen de doelgroep vallen, de advertentie krijgen te zien. Een simpel voorbeeld:

Winkel X uit Hoorn verkoopt damesmode van de merken G-Star, Replay en Diesel. De doelgroep van de winkel bestaat uit vrouwen tussen de 25 en 40 jaar. De campagne wordt gericht op vrouwen in radius van 10km van Hoorn en verbonden zijn aan de Facebook pagina van G-Star, Replay of Diesel.

– Melissa, een vrouw van 35, fan van G-Star en woonachtig in Hoorn krijgt de advertentie te zien omdat zij direct binnen de gedefinieerde radius valt.
– Charlotte, een vrouw van 28 jaar, fan van Replay en Diesel en woonachtig in Amsterdam, krijgt de advertentie op zaterdag te zien omdat ze op dat moment aan het lunchen is in Hoorn met een kennis. Omdat zij, door haar bezoek aan Hoorn, in de radius valt krijgt ook zij de advertentie te zien.

Waar het standaard advertentieprogramma van Facebook zich slechts richtte op Facebook gebruikers die zich in de gesegmenteerde plaatsen bevonden, is het via Local Awareness ook mogelijk de personen te bereiken die normaal gesproken buiten de radius vallen maar zich één of meerdere keren binnen de radius begeven omdat zij zich verplaatsen.

Een tweede voordeel is de mogelijkheid tot ‘routebeschrijving’ naar de aanbieder van de advertentie. Wanneer een Facebook gebruiker een advertentie bekijkt, is deze voorzien van een button met de tekst ‘navigeer naar aanbieding’. Met één druk op de knop krijgt de gebruiker de beschikking over een gedetailleerde routebeschrijving.

Kortom: Is het iets voor jou?

Als lokale ondernemer kan Facebook Local Awareness uitkomst bieden om je directe (potentiële) klanten op een effectieve wijze te benaderen. Het advertentieprogramma leent zich uitstekend voor lokale ondernemers met producten die op lokale schaal worden verkocht. Retail, horeca, rijscholen: Ik zie mogelijkheden voor zeer uiteenlopende bedrijven. De snelle voordelen op een rijtje:

  • Kostentechnisch interessant in vergelijking met printmedia
  • Offline sales zijn meetbaar, waar dit bij printmedia niet het geval is
  • Specifieke targeting: Bereik alleen de Facebook gebruikers die je ook daadwerkelijk wilt bereiken
  • Gebruikers ontvangen direct de aanbiedingen bij hen in de buurt

Meer weten over de mogelijkheden van Facebook Local Awareness ads? Wij horen het graag van je. Bel ons op 0229 – 220 000 of stuur een e-mail naar hello@webrandcreative.nl.

Tot de volgende blog maar weer!

Reacties zijn gesloten.