Wat is contentmarketing eigenlijk?
De internetgebruiker van vandaag de dag is kritischer dan ooit. Er wordt gezocht naar de meest relevante content waarbij het niet van belang is wat de bron is. Als de content maar relevant is voor de gebruiker. Als gevolg van deze ontwikkeling is het fenomeen ‘contentmarketing’ van groot belang geworden voor personen, bedrijven en organisaties. Een term waar je vast al meer dan eens van hebt gehoord, maar wat is contentmarketing eigenlijk?

Gericht op zoek naar relevante content

Het internet is inmiddels niet meer weg te denken uit ons leven en beïnvloed een groot deel van de beslissingen die door consumenten en bedrijven worden gemaakt. De huidige internetgebruiker gaat tegenwoordig zelf online op zoek naar relevante content die aan de wensen voldoet. De bron hierbij is niet langer belangrijk. Het gaat om de vorm, plaats en het kanaal waarop de content op het juiste moment wordt voorgeschoteld aan de kritische internetgebruiker.

Het antwoord: Contentmarketing

Het is dus niet langer belangrijk wat jij of jouw organisatie te vertellen heeft. Hetgeen de internetgebruiker naar op zoek is staat centraal. Deze persoon gaat zelf actief op zoek naar content die aan zijn wensen voldoet, waarbij de online meningen van derden van groot belang zijn. Dit vraagt om een speciale aanpak.

Door middel van contentmarketing biedt jij of jouw organisatie de internetgebruiker de informatie waar hij naar op zoek is. In de juiste opzet, via het juiste kanaal én het juiste moment. Indien contentmarketing op de juiste wijze wordt ingezet is dit het begin van een duurzame interactie met (nieuwe) klanten en business partners, maar ook tussen de klanten onderling. De positieve gevolgen hiervan voor jouw organisatie zijn grofweg op te delen in een drietal kernpunten:

  • Meer verkeer van (potentiële) klanten naar jouw website (= meer conversies)
  • Verspreiding van jouw specialisme(n), content en merk via het internet (= meer traffic)
  • Social interactie met klanten (= meer klantenbinding en inzicht in de wensen doelgroep)

Website als kanaal

Je kunt als ondernemer of organisatie tegenwoordig simpelweg niet meer zonder een website. Voor velen is het een belangrijke bron voor nieuwe leads, voor anderen slechts een visitekaartje met belangrijke contactgegevens. Indien jouw website belangrijk is om nieuwe klanten te verwelkomen, kan contentmarketing een welkome toevoeging zijn op de bestaande marketingactiviteiten. Het is financieel gezien een goedkope wijze van marketing en het sluit tevens aan op de wijze waarop Google tegenwoordig websites indexeert. Een win-win situatie dus.

Een goede start met contentmarketing

Na het lezen van deze blog (indien wij jou relevante content hebben geboden) constateer jij wellicht dat contentmarketing wellicht een interessante optie voor jouw organisatie kan zijn. Maar hoe maak je een goede start met contentmarketing? Dit verschilt per organisatie of website. Toch is er een belangrijke eerste stap die je kunt zetten en voor een ieder opgaat: Begin met een plan voor contentmarketing aangevuld met een contentplanning.

Wij raden het af om impulsief te starten zonder dat er een weldoordacht plan ligt. Indien je zomaar staat weet je immers nog te weinig: Voor wie schrijf ik? Wat ziet de doelgroep als relevante content? Hoe ga ik mijn content opbouwen en vormgeven en hoevaak en wanneer wordt er nieuwe content gepubliceerd?

Breng deze zaken, wellicht in samenwerking met een specialist, in kaart om vervolgens pas de eerste stappen te zetten. Een gedetailleerde contentplanning (Over welke onderwerpen wordt gepubliceerd en wanneer) kan bijdragen aan het succes op de lange termijn.

Heb je naar aanleiding van deze blog specifieke vragen en/of opmerkingen? Wij horen het graag van je! Bel ons op 0229 – 220 000 of stuur een e-mail naar hello@webrandcreative.nl. Wij horen graag van je!

Wouter Zwarekant
Creative Director & Marketeer

 

Terug naar het blog-overzicht
  • Content
  • Contentmarketing
  • Conversie
  • Crossmediaal
  • Google
  • Klant
  • marketing
  • Relevant
  • SEO
  • Traffic