Het is maandag 9.38u. Met een goede kop koffie begin ik, na het beantwoorden van belangrijke mailtjes, met deze blog. Een rustig weekend heeft mij doen beseffen dat 2015 alweer bijna voor de deur staat. De tijd vliegt voorbij. Een prachtig moment om vooruit te kijken naar het nieuwe jaar, en wel op het gebied van webdesign. Ik zet dé 5 belangrijkste trends voor u op een rijtje. Doe er uw voordeel mee, en zorg ervoor dat ook uw website ‘2015-proof’ is. 

Trend 1: Flat design

Een trend die in 2014 al veelvuldig naar voren kwam lijkt een blijvertje te zijn. Het is een trend die volledig aansluit bij ‘less is more’: Geen schaduwen en dieptes, gebruik van matte kleuren, geen realistische structuren en de focus op duidelijk leesbare teksten. Tot op de dag van vandaag heeft iedere bekende partij er aan meegedaan: Van Albert Heijn tot T-Mobile en het Rijk.

Veelvuldig wordt een plat design omschreven als een gebruiksvriendelijk design. De content van een platte website is meestal prettig leesbaar, op juiste grootte en door het gebruik van grote vlakken wordt er rust op de website gecreeërd.
Wat ons betreft een prima ontwikkeling dat deze trend ook in 2015 op de voorgrond treedt.

Trend 2: Egale kleuren & transparante kleuren

Het gebruik van egale kleuren, in plaats van kleuren met een glans over kleurverloop, sluit naadloos aan bij het flat design. De egale kleuren zorgen voor een strakke verdeling van de website en de opdeling van bijvoorbeeld de propositie, referenties, contactgegevens en uitgelichte producten of projecten. Niet onbelangrijk: Het gebruik van egale kleuren en de verdeling in vlakken komt het beste tot zijn recht indien er matte kleuren worden gebruikt.

Transparante lagen werden al enkele jaren in webdesigns verwerkte, ook door ons. Dit was echter, vanuit technisch oogpunt, niet ideaal. Omdat CSS nog geen transparantie ondersteunde bestonden de transparante lagen altijd uit afbeelding in plaats van een CSS kleur. Maar dit is voorbij. Door de ondersteuning van transparante vlakken door CSS3 kunnen wij als webdesigners – op een verantwoorde manier – los gaan met transparante vlakken in onze designs. En dat zonder verlies van een lichtgewicht website wat betreft code.

Trend 3: Spatzuiver met retina

U heeft er vast wel eens van gehoord: Retina. Tegenwoordig worden steeds meer nieuwe smartphones, tablets, laptops en desktops uitgerust met deze beeldschermen. Kort door de bocht komt het hier op neer: Door een dubbele pixeldichtheid is de kwaliteit van bijvoorbeeld afbeeldingen twee keer zo hoog.

Het is van groot belang dat wij hier als webdesigners rekening mee houden. Retina afbeeldingen in een website dienen twee maal zo groot opgemaakt te worden als dat ze worden afgebeeld. Belangrijke elementen om retina ready te maken zijn het logo en prominente iconen en afbeeldingen. Indien de website vanaf een retina device wordt bezocht, zorgt dit voor een verbluffende kwaliteit.

Trend 4: Content is king

Ook de invulling van een website op het gebied van content kent in 2015 een belangrijk trend: Waar normaal gesproken een welkomstwoord, bedrijfsomschrijving of slideshow de prominente plek op de homepage opeisten is het tegenwoordig van groot belang om daar direct de onderdelen te tonen welke voor de bezoeker interessant zijn. Een opsomming van de diensten, het tonen van producten of de laatste relevante nieuws items. Vindt de bezoeker niet direct waar hij of zij naar op zoek is? Dan ben je hem of haar kwijt. De internetgebruik van vandaag de dag spendeert namelijk steeds minder tijd op een website.

Trend 5: Responsive webdesign

Wat ons betreft de belangrijkste trend en tevens een must voor nieuwe websites. Een moderne website kan tegenwoordig niet meer zonder een responsive versie: Een website die zowel op computer als tablet en smartphone juist wordt getoond. Inmiddels bezoekt ruimt 50% van de nieuwe bezoekers een website voor het eerst via tablet of smartphone. Het is dus van essentieel belang dat u op dat moment een goede indruk achter laat.

Onze Development Director Patrick schreef onlangs een blog over responsive webdesign. Wat houdt het precies is? Welke voordelen kent het? En hoe wordt het technische gerealiseerd? Klik hier om de blog van Patrick te lezen.

Bent u benieuwd hoe wij uw website 2015 proof kunnen maken, of heeft u plannen voor een geheel nieuwe website? Bel ons op 0229 – 220 000 of stuur een mail naar hallo@wbrnd.nl. We vertellen u graag meer over de vele (technische) mogelijkheden.

Tot de volgende blog!

Wouter Zwarekant
Art Director We Brand Creative

Terug naar het blog-overzicht
  • 2015
  • grafische
  • Online
  • trends
  • ui
  • Usability
  • vormgeving
  • webdesign