Met de komst van smartphones en tablets is het mobiel bezoek van websites in een relatief korte periode enorm snel gestegen. Inmiddels worden een groot aantal websites voor 40% tot 50% bezocht via een smartphone of tablet. Als website eigenaar kun je er daardoor eigenlijk niet meer omheen: Een gelikte responsive versie van de website, welke volledig is geoptimaliseerd voor mobiel. 

Zoekmachine gigant Google doet nog een extra duit in het zakje en beloont websites welke goed zijn geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Sinds kort worden mobiel vriendelijke websites in de organische zoekresultaten van Google getoond met een ‘mobile friendly’ label er voor. Daardoor ziet de bezoeker in één oogopslag of een website een prettige leeservaring biedt op smartphone of tablet.

Wat is responsive eigenlijk?

Een website wordt opgemaakt met de codetaal genaamd CSS. Alle kleuren, hoogtes en breedtes van de layout en tegenwoordig ook kleine animaties werken via CSS.Sinds de komst van versie 3.0 is het mogelijk om zogenaamde ankerpunten te definiëren. Met deze ankerpunten geven we aan wat er boven of onder een bepaald schermformaat met layout van een website/webshop moet gebeuren. Onder een schermformaat van bijvoorbeeld 768 pixels breed (iPad breedte) kunnen we bijvoorbeeld bepalen om de tekst te vergroten. Zo kunnen we dus voor elk denkbaar schermformaat een passende layout maken.

De voordelen voor de bezoeker

  • De ultieme leeservaring op ieder apparaat: Doordat de website automatisch mee schaalt met de schermgrootte van het apparaat waarop de website bezocht wordt, biedt het de bezoeker de content van de website altijd op de juiste grootte. Teksten zijn direct leesbaar en het constant inzoomen op onderdelen van de website wordt voorkomen.
  • Aandacht voor belangrijke buttons en links: In een goede responsive versie zijn buttons en links dusdanig binnen de layout geplaatst dat deze makkelijk kunnen worden gevonden en gebruikt door de bezoekers. Je wilt immers dat bezoekers actie ondernemen op de website. Of het nu de aankoop van een product betreft, of het downloaden van een gratis e-book.

Maar er is meer…

Google gaat ver in het belonen van mobiel vriendelijke websites. Naast het plaatsen van het ‘mobile friendly’ label gaat de zoekmachine mobiel vriendelijke websites hoger ranken in de organische zoekresultaten. In onze ogen een goede zaak omdat je tegenwoordig als website eigenaar niet meer om mobiel heen kunt. Het is een kanaal wat enorm veel traffic behelst en waar veel winst te behalen valt voor veel website eigenaren.

Beschikt jouw website nog niet over een gelikte en degelijke responsive versie? Wij helpen je graag. Naast het feit dat wij nieuwe projecten standaard volledig responsive opleveren verzorgen wij tevens de realisatie van een responsive versie van bestaande websites of webshops.

Lijkt dit je interessant? Wij gaan er graag met je over in gesprek. Bel ons op 0229 – 220 000 of stuur een e-mail naar hello@webrandcreative.nl, dan staan wij voor je klaar.

Tot een volgende blog!

Wouter Zwarekant
Creative Director

 

Terug naar het blog-overzicht
  • Google
  • mobiel
  • Mobile
  • Organisch
  • responsive
  • Smartphone
  • tablet
  • Usability
  • Vindbaarheid