In het kort
Maak kennis met Petplan
Petplan is een huisdierenverzekeraar met meer dan 40 jaar ervaring. Gespecialiseerd in honden- en kattenverzekeringen en daarnaast de enige verzekeraar in Nederland die verzekeringen aanbiedt voor konijnen en papegaaiachtigen. Petplan is gevestigd in Amsterdam en heeft daar een tof kantoor waar de honden vrij rondlopen. Het Petplan team bestaat voor een groot deel uit medewerkers met een diergeneeskundige achtergrond. In totaal zijn er zo’n 1,5 miljoen huisdieren verzekerd via Petplan.
Over dit project
De website van Petplan beschikt over een aanvraagstraat waarmee de bezoeker in een paar stappen een huisdierenverzekering kan aanvragen. Deze aanvraagstraat had een optimalisatieslag nodig en daar schakelde het team van Petplan onze expertise voor in.
Ter voorbereiding maakten we een technische scan van de website. Daaruit bleek dat de WordPress applicatie zo sterk verouderd was dat verder bouwen alleen maar risico’s met zich mee zou brengen. Na de presentatie van de technische scan heeft Petplan onze hulp ingeschakeld voor het ontwikkelen van een volledig nieuwe WordPress oplossing die Petplan weer een fundament geeft om online door te groeien.
Uitgebreide flexibele modules op basis van ACF
Het team van Petplan vroeg ons om een zo flexibel mogelijke website te bouwen; een website die mee kan groeien met Petplan zelf. Een goed voorbeeld van ons antwoord op deze vraag is onze maatwerk oplossing voor het gebruik van content modules.
In de nieuwe Petplan website wordt veelvuldig gebruik gemaakt van modules die op meerdere plekken binnen de website terugkomen. Dit was in veel gevallen een kwestie van handmatig werk, maar daar hebben we nu verandering in gebracht. Aan de hand van Advanced Custom Fields (ACF) kun je bepaalde modules eenvoudig oproepen door alleen een shortcode te gebruiken. Denk hierbij aan het gebruik van reviews, quotes van experts, call to actions en tabellen. Deze werkwijze maakt het WordPress beheer vele malen makkelijker, efficiënter en minder foutgevoelig.
SEO technisch orde op zaken gesteld
Op het vlak van zoekmachine optimalisatie (SEO) was er werk aan de winkel voor Petplan. We hebben het team van Petplan ondersteund door de aanwezige SEO issues te verhelpen en de url structuur te verbeteren. Daarnaast zijn we op basis van een maatwerk structured data strategie met de integratie van Schema.org aan de slag gegaan. In combinatie met de volledig nieuwe website is dit een solide basis voor Petplan om in te zetten op meer organisch verkeer vanuit de zoekmachine.
Gerichte design optimalisaties om usability en consistentie te verbeteren
We hebben niet alleen een volledig nieuwe WordPress website gemaakt voor Petplan, maar ook direct gerichte design optimalisaties doorgevoerd. Door de jaren heen waren er verschillende inconsistenties ingeslopen die we in de nieuwe versie van de website recht hebben getrokken. Ook op het gebied van gebruiksvriendelijkheid hebben we een verbeterslag doorgevoerd door de website met een paar kleine aanpassingen toegankelijker, overzichtelijker en strakker te maken. Juist deze kleine details maken samen het verschil.
Volledige contentmigratie om linkwaarde te behouden
Grootste uitdaging
Sarah Koning
- Online MarketeerDe contentmigratie was met recht een uitdaging. De data in het oude CMS was dusdanig vervuild met regels code en niet-werkende widgets dat automatische migratie niet mogelijk was. In totaal hebben we daarom bijna 350 pagina’s handmatig overgezet naar het nieuwe WordPress CMS. Dat moest secuur, beter dan hoe het was én zonder verlies van linkwaarde. Een goed georganiseerde content checklist, een doordacht redirectplan en korte lijnen zorgden er samen voor dat alles op tijd klaar stond voor lancering. De vernieuwde website werd met de juiste content gelanceerd en dat was in ieder opzicht een schone lei voor het team van Petplan!
Koppelingen & integraties
Voor de nieuwe Petplan website hebben we meerdere koppelingen en integraties verzorgd om de website naadloos aan te sluiten op de bestaande back-office en online tooling.
Google Tag Manager
Petplan heeft door de jaren heen samengewerkt met verschillende bureaus en dat was goed terug te zien in de overvolle Google Tag Manager inrichting. We hebben op basis van een maatwerk meetplan een nieuwe container aangemaakt met nieuwe tags en triggers. Vanuit de oude container hebben we alleen de tags en triggers gemigreerd die ook daadwerkelijk gebruikt worden. Daarnaast hebben we alle tags en triggers gedocumenteerd. In de documentatie staat precies beschreven wat de functies van de huidige tags en triggers zijn, waardoor de inrichting inzichtelijk en overdraagbaar is. De Google Tag Manager omgeving is dankzij deze nieuwe inrichting overzichtelijk en gestructureerd: een frisse start voor het team van Petplan.
Google Analytics & Hotjar
We hebben de nieuwe Petplan website geïntegreerd met Google Analytics en Hotjar. Binnen Analytics hebben we dezelfde strategie aangehouden als in Tag Manager en zijn we op basis van ons maatwerk meetplan aan de slag gegaan met de optimalisatie van de oude inrichting. We hebben een nieuwe property aangemaakt met daarin de doelen uit het meetplan. Van de oude doelen hebben we een bewuste afweging gemaakt om deze wel/niet mee te nemen naar de nieuwe property. Ook hebben we voor Google Analytics documentatie opgesteld met daarin de opbouw en beargumentering achter de huidige inrichting om ervoor te zorgen dat deze – net als Google Tag Manager – overdraagbaar is.
Unbounce
Petplan maakt regelmatig landingspagina’s voor campagnes aan via Unbounce: de pagebuilder voor converterende landingspagina’s. Om die reden hebben we ervoor gezorgd dat de Unbounce landingspagina’s op SEO technisch verantwoorde manier zijn geïntegreerd binnen de nieuwe Petplan website. De landingspagina’s maken hierdoor onderdeel uit van de site en bezoek op de landingspagina’s is meetbaar via Google Analytics.
Unit4
Voor wie nog niet bekend is met Unit4: Unit4 is slimme bedrijfssoftware. Petplan gebruikt deze software als database software voor klanten (CRM). We hebben de Unit4 software geïntegreerd in de nieuwe website om ervoor te zorgen dat de polisaanvragen rechtstreeks binnenkomen in de boekhouding. Dit bespaart Petplan veel handmatige acties.
- Google Tag Manager
- Google Analytics
- Hotjar
- Integratie
- Unit4
Mooie woorden
Wat een verademing om samen te werken
Arthur Sonneveldt
- Senior Online Marketeer @ PetplanNadat we teleurstellende samenwerkingen hebben gehad met ontwikkelpartijen zijn we getipt over het bestaan van We Brand Creative. Bij het eerste gesprek waren we al blij verrast door hun communicatiewijze en professionele aanpak van projecten. Om elkaar beter te leren kennen en te bepalen of we een match waren zijn ze gestart met reviewen van onze websites en het uitvoeren kleine projecten. Doordat dit naar volle tevredenheid is gegaan zijn we steeds grotere projecten met elkaar gaan doen en inmiddels is onze gehele site gemigreerd naar een nieuw thema.