In het kort
‘Proactieve WordPress experts met verstand van SEO’
Marloes Klaver van online advertisingbureau AltVijf was degene die het eerste contact legde. Marloes werkt nauw samen met Koopman Bedrijfswagens, specialist op het gebied van de verkoop en lease van nieuwe en gebruikte bedrijfswagens. Ze gaf aan namens Koopman Bedrijfswagens een partij te zoeken die proactief is, gespecialiseerd is in WordPress maatwerk en in staat om Koopman Bedrijfswagens ook op SEO vlak verder te helpen. De huidige website had een verbeterslag nodig op het gebied van performance, gebruiksvriendelijkheid en uitstraling. We waren direct enthousiast!
Over dit project
Begin 2019 werden we gebeld door Marloes. Koopman Bedrijfswagens blijft groeien en oprichter Steven Koopman ziet zijn klanten allang niet meer alleen uit Noord-Holland komen. De focus op online wordt dus steeds groter, waardoor de bedrijfswagen aanbieder de toenmalige website ontgroeide. Om de online positie te versterken, zijn we samen met Steven en Marloes aan de slag gegaan met het ontwerp en de realisatie van een nieuwe WordPress website. Daarnaast zijn we gestart met een zoekmachine optimalisatie (SEO) traject om de organische vindbaarheid te verbeteren.
In een paar kliks de juiste bedrijfswagen vinden
Het grote aanbod van Koopman Bedrijfswagens is eenvoudig te filteren dankzij de uitgebreide filtermogelijkheden. In samenwerking met de maker van de filter plugin hebben we een aantal maatwerk toevoegingen gedaan om tot de huidige filters te komen. We konden hierdoor een breed scala aan filters inbouwen; van merk tot lengte laadvloer en van kilometerstand tot trekvermogen.
Daarnaast kunnen bezoekers een zoekopdracht invullen in combinatie met de filters, waardoor het zoekresultaat nóg specifieker gemaakt kan worden. Er kan zelfs gezocht worden op kenteken. Bezoekers kunnen hierdoor in slechts een paar kliks de juiste bedrijfswagen vinden.
Realtime inzicht in het actuele bedrijfswagen aanbod
Koopman Bedrijfswagens gebruikt Wheelerdelta als voorraadsysteem en DoorlinkenVoorraad als tool om de auto’s in één keer door te zetten naar diverse portals. Zoals we hierboven al kort benoemden hebben we voor de nieuwe website een API koppeling gerealiseerd die ervoor zorgt dat de voorraad ook op de website direct wordt bijgewerkt als er iets verandert in Wheelerdelta. Hierdoor zijn er geen handmatige acties meer nodig binnen het aanbod in WordPress en heeft de bezoeker altijd inzicht in de actuele voorraad bedrijfswagens.
Rechtstreeks gecomprimeerde afbeeldingen
We hebben een toevoeging ontwikkeld om de afbeeldingen vanuit de API koppeling automatisch te comprimeren via de API van de TinyPNG tool. Koopman Bedrijfswagens heeft over het algemeen een stuk of 150 auto’s op voorraad en iedere auto heeft zo’n 10 tot 40 foto’s. Het comprimeren van de afbeeldingen is dus zeker de moeite, zeker met het oog op laadsnelheid en performance. Dankzij deze API koppelingen kunnen de bedrijfswagens dus niet alleen makkelijk en snel online gezet worden, maar ook volgens onze performance richtlijnen.
Koppelingen & integraties
De website is niet alleen gekoppeld met de Wheelerdelta software. Om de data over het bezoekersgedrag inzichtelijk te maken, hebben we ook voor een integratie met Google Analytics, Google Search Console en heatmap tool Smartlook gezorgd. We gebruiken Google Tag Manager om tags en triggers af te vuren. Verder zorgt de koppeling met Google Ads feed en Facebook Ads feed voor het bedrijfswagen aanbod voor campagnes.
- Google Analytics
- Google Tag Manager
- Wheelerdelta (CarDesk)
- Smartlook
- Google Ads feed (aanbod auto’s voor campagnes)
- Facebook Ads feed (aanbod auto’s voor campagnes)
Ieder stukje techniek werkt optimaal samen
Grootste uitdaging
Barry Olij
- WordPress DeveloperTechnisch gezien waren de uitgebreide filtermogelijkheden de grootste uitdaging. De filters waren complex en we hebben in samenwerking met de makers van de filter plugin zelfs diverse aanpassingen in de techniek van de plugin doorgevoerd om tot het uiteindelijke resultaat te komen. Toch was voor mij persoonlijk de flow van het kopen, leasen en inruilen van de auto’s de grootste uitdaging. Zo’n flow is een essentieel en gevoelig onderdeel van de website, waardoor we aan alle mogelijke opties moesten denken. Ieder stukje techniek moet samenwerken en uiteindelijk samenkomen in een maatwerk voorstel voor de bezoeker. Het ontwikkelproces was technisch minder complex dan de filters, maar wel een uitdaging!