Preloader
Blog - WordCamp 2018

Inhoudsopgave

    WordCamp 2018: De 5 ontwikkelingen waar jij absoluut van moet weten

    Belangrijkste nieuws van de grootste WordPress conferentie van Europa

    Donderdag 14 juni stapten we met het hele team in het vliegtuig naar Belgrado voor WordCamp 2018. Deze conferentie staat volledig in het teken van WordPress: de software die wij gebruiken voor het ontwikkelen van websites en webshops. WordCamp is dé WordPress conferentie van Europa en wij waren erbij, daarom zetten we de belangrijkste informatie graag voor je op een rijtje.

    Tijdens WordCamp hebben we diverse presentaties van toonaangevende sprekers bijgewoond en interessante workshops gevolgd. Er waren ruim 2.500 andere aanwezigen, waaronder verschillende bureaus, developers, designers en andere WordPress-gebruikers. Daarnaast stonden er diverse stands van onder andere WooCommerce, Google, Yoast SEO en PayPal. Bij de stands werd uitleg gegeven over zowel bestaande als nieuwe features en konden we vragen stellen aan de teamleden van deze partijen.

    1. WordPress – Gutenberg komt eraan!

    Niemand minder dan Matt Mullenweg, een van twee oprichters van WordPress, was aanwezig in het Servische Sava Centar om ons te vertellen over de ontwikkelingen rondom Gutenberg. Dit is een page builder binnen WordPress waarmee je de lay-out van berichten volledig naar je wensen en voorkeuren kunt aanpassen, zonder HTML en CSS te gebruiken. Je kunt hier dus zonder technische kennis mee aan de slag, waardoor het gebruik van WordPress toegankelijker wordt. De 22 reeds ingebouwde content blokken kennen ieder hun eigen functionaliteit en WordPress biedt daarnaast ook de mogelijkheid om maatwerk blokken te maken. Hierdoor wordt het WordPress CMS nog flexibeler en kent het nog meer mogelijkheden.

    WordPress oprichter Matt Mullenweg
    WordPress oprichter Matt Mullenweg (Foto: WordCamp Europe)

    ➔ Binnenkort publiceren mijn collega’s en ik een uitgebreid artikel over Gutenberg, waarin Lead Developer Patrick precies uitlegt wat Gutenberg inhoudt, wat het voor jou als website eigenaar betekent en hoe jij je erop kunt voorbereiden. Houd onze LinkedIn pagina dus in de gaten voor meer informatie.

    2. SEO – Grotere rol voor performance

    De gebruiksvriendelijkheid van je website of webshop is niet alleen belangrijk voor je bezoekers, maar ook voor de zoekmachines. Als je met zoekmachine optimalisatie (SEO) aan de slag gaat, adviseren we daarom om eerst kritisch naar je huidige website of webshop te kijken. Door de performance te verbeteren, verklein je de laadtijd en neemt de gebruiksvriendelijkheid direct toe. Joost de Valk, van Yoast SEO, gaf tijdens zijn talk aan dat performance optimalisatie een van de belangrijkste speerpunten van SEO is. Optimale performance wordt dan ook beloond door de zoekmachines, in de vorm van een hogere ranking binnen de zoekresultaten.

    Joost de Valk van Yoast SEO
    Joost de Valk van Yoast SEO (Foto: WordCamp Europe)

    3. SEO – Accessibility wordt steeds belangrijker

    Een belangrijk thema tijdens WordCamp was de accessibility, toegankelijkheid, van een website of webshop. We zijn met verschillende tools aan de slag gegaan, waarmee je een website of webshop kunt testen voor bezoekers die bijvoorbeeld kleurenblind of slechtziend zijn. Zo zorg je er vervolgens voor dat de content binnen jouw website of webshop voor iedere doelgroep toegankelijk is.

    4. Design – Form follows function

    Waar design steeds meer leek te draaien om een mooi plaatje, vindt er nu een verschuiving plaats richting het functionele design. Webdesigner en WordPress blogger Maja Benke gaf tijdens haar WordCamp talk aan dat de uitstraling van een ontwerp ondergeschikt is aan de functionaliteit. Dit heeft direct te maken met de accessibility uit de vorige tip, waarmee wordt benadrukt dat de verschillende ontwikkelingen rondom WordPress nauw met elkaar verbonden zijn.

    Bij We Brand hanteren we standaard de benadering waarbij we zoeken naar de juiste balans tussen de juiste werking en design. Een mooi plaatje dat niet ‘werkt’, levert immers geen resultaat op.

    Wouter, Patrick, Barry, Sarah en Kevin tijdens WordCamp 2018
    Wouter, Patrick, Barry, Sarah en Kevin tijdens WordCamp 2018

    5. Op naar WordPress 5.0

    De release van WordPress 5.0 staat gepland voor augustus 2018, waarbij de introductie van Gutenberg de belangrijkste feature is. Mede-oprichter Matt Mullenweg durfde het echter niet aan om een specifieke datum bekend te maken. We houden de ontwikkelingen daarom nauwlettend in de gaten en laten het weten als er meer nieuws is.

    Wordt vervolgd…
    In 2019 vindt WordCamp plaats in Berlijn, dus deze data staan alvast geblokt in onze agenda’s. We kijken terug op een te gekke trip en kunnen niet wachten op de volgende editie. Onze koffers staan alweer klaar!

    Vragen of opmerkingen?