Preloader
Blog - Cookies in gevaar - AVG

Inhoudsopgave

    AVG: Cookies in gevaar in 2018?

    Alle ins en outs over de nieuwe privacywetgeving

    Dit jaar gaat de nieuwe Europese privacywetgeving in. Vanaf 25 mei 2018 gelden er nieuwe regels op het gebied van cookies en hier zijn belangrijke aandachtspunten aan verbonden. In deze blog breng ik je graag op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen, zodat jij weet welke impact dit heeft op jouw website, webshop of applicatie.

    Een hele mond vol: Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)

    De Europese Unie wil met de nieuwe privacywetgeving, de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), de privacy van de burger beter waarborgen. Specifieker gezegd: het vertrouwen in, en de veiligheid van digitale diensten moet worden verhoogd onder internetgebruikers. De nieuwe cookie wetgeving houdt bijvoorbeeld in dat de cookiewall, waarbij de gebruiker eerst toestemming moet geven voor cookies voordat de rest van de website getoond wordt, niet langer is toegestaan. Iets wat velen zullen missen als kiespijn ;-)

    Maar wat is een cookie ook alweer? Een kleine opfriscursus: Een cookie is klein stukje informatie dat naar de webbrowser van je bezoeker wordt gestuurd om ervoor te zorgen dat deze bij het volgende bezoek weer teruggestuurd worden. Het onthoudt statistieken, voorkeuren, gedrag en interesses. Om jouw website of webshop cookieproof te maken, heb ik de verschillende soorten cookies op een rijtje gezet en de belangrijke factoren beschreven.

    Blijvende cookies – Functionele cookies

    De cookies die nog wel standaard toegestaan blijven, zijn de functionele cookies. Denk hierbij aan inloggegevens, een klantnummer, een winkelmandje of een laatst bekeken product. De drempel voor consumenten wordt met het gebruik van deze functionele cookies dusdanig verlaagd dat zij eerder overgaan tot een waardevolle actie en dat is natuurlijk precies wat je wilt als ondernemer! Voor het gebruik van deze functionele cookies hoeft gelukkig geen toestemming gevraagd worden. Dit heeft alles te maken met het feit dat deze cookies het gebruiksgemak van de internetgebruiker ten goede komen, waardoor keurig wordt voldaan aan de nieuwe Europese privacywetgeving.

    Cookies met strengere regels – Analytische cookies

    Wanneer je gebruik maakt van analytische cookies, om via Google Analytics inzicht te krijgen in het gebruik van je website, moet er aan specifieke voorwaarden worden voldaan. In het kort houden deze regels in dat je een bewerkersovereenkomst met Google moet afsluiten en dat je ervoor moet zorgen dat Google niet het volledige IP-adres van je bezoekers kan verwerken. Vervolgens moeten de functies ‘Gegevens delen met Google’ en ‘Gegevens delen met Google voor advertentiedoelen’ uitgezet worden in Google Analytics. Let er hierbij op dat je niet per ongeluk de functie voor User ID’s inschakelt, hiermee worden de verschillende website bezoeken van één bezoeker aan elkaar gekoppeld en dit mag alleen wanneer de gebruiker hier toestemming voor geeft. Ten slotte moeten je bezoekers geïnformeerd worden over het gebruik van analytische cookies en de mogelijkheid tot een opt-out krijgen.

    Autoriteit Persoonsgegevens heeft hier een handleiding voor opgesteld, waarin stap voor stap staat omschreven hoe je Google Analytics privacyvriendelijk kunt instellen. De handleiding van Autoriteit Persoonsgegevens vind je hier.

    Cookies met toestemming – Tracking cookies

    Internetgebruikers moeten eenmalig in hun browser instellingen aangeven of zij privacygevoelige tracking cookies accepteren of weigeren. Tracking cookies lijken op analytische cookies, in de zin dat ze allebei worden gebruikt om het gedrag van je bezoeker te analyseren. Het grote verschil is dat analytische cookies gericht zijn op de statistieken over website bezoek, en dat tracking cookies ervoor zorgen dat deze statistieken aan een profiel worden gehangen. Hierdoor krijgt de data vanuit de analytische cookies een ‘gezicht’ en krijg je een heel goed beeld van de doelgroep, waardoor tracking cookies veel worden ingezet voor campagnes, remarketing en targeting. Zo maken wij bij We Brand Creative bijvoorbeeld gebruik van de Google Remarketing Tag voor AdWords, de Facebook Pixel en de Smartlook trackingcode voor screenrecording en heatmaps.

    Wanneer er eenmalig toestemming gegeven moet worden voor het gebruik van tracking cookies, krijgen internetgebruikers niet meer op elke website een cookie melding en dat maakt het internetgebruik voor hen een stuk gebruiksvriendelijker. Voor jou als website of webshop beheerder ligt hier direct de uitdaging. Tracking cookies zijn alleen nog toegestaan wanneer de internetgebruiker hier expliciet toestemming voor geeft. Het is dus aan jou als website beheerder om je bezoekers ervan te overtuigen om de tracking cookies te accepteren. Hoe je dat het best kunt doen, is afhankelijk van het product of de dienst die je aanbiedt. Als je hierover van gedachten wilt wisselen, horen we dat graag!

    Eerste Hulp Bij Cookies

    Ik hoop je hiermee wegwijs te hebben gemaakt in de wereld van cookies en de nieuwe Europese wetgeving. Wil je meer weten over de nieuwe cookie wetgeving of heb je hulp nodig bij de juiste implementatie van cookies? Bel of e-mail ons, dan praat ik je graag bij tijdens een bak koffie.

    Heel veel succes met de juiste implementatie van cookies binnen jouw project!